Workshop community guidelines bij ArtEZ University of the Arts

Onlangs gaven facilitators Claire van den Helder en Lisa Jansen een interactieve workshop over het opstellen van community guidelines aan ArtEZ University of the Arts in Arnhem in het kader van internationale dag van de diversiteit. Het doel van deze workshop was de deelnemers helpen bij het opstellen van community guidelines die ze binnen de school kunnen gebruiken.

In een zaal met een zwarte theatervloer staan zwarte stoelen in groepjes bij perzische tapijten en tafels. Er liggen grote vellen papier, pennen en fidget toys klaar. Op de achtergrond komt er licht binnen via grote ramen.

Wat zijn community guidelines
Voor wie denkt: klinkt interessant, maar wat zijn community guidelines eigenlijk en zijn ze ook wat voor mij? Community guidelines (ook wel: community agreements) zijn regels of richtlijnen die je als groep mensen met elkaar opstelt. Erin beschrijf je hoe je met elkaar om wilt gaan en wat je doet als dat misgaat. Community guidelines zijn relevant voor alle plekken waar mensen samenkomen, interactie hebben met elkaar en met elkaar samenwerken. Denk aan scholen, bedrijven, stichtingen, vrijwilligersorganisaties en actiegroepen. Soms zijn er op deze plekken al richtlijnen of ‘gedragsregels’ aanwezig. Community guidelines kunnen dienen als een aanvulling daarop voor groepen binnen de organisatie of voor situaties die daar specifiek om vragen, ze worden vaak wat informeler gebruikt: je kiest er dan als groep voor om op deze manier met elkaar om te gaan. Uiteraard kunnen de community guidelines al bestaande richtlijnen ook aanvullen of vervangen als die wens daar is. Het mooie aan het samen opstellen van community guidelines, is dat deze gedragen worden door de groep. De kans is daardoor veel groter dat jullie je ook aan de community guidelines houden en het is zo bovendien makkelijker om elkaar verantwoordelijk te houden wanneer het toch even mis gaat.

Community guidelines ontwikkelen
Terug naar de workshop. Daarbij waren zowel studenten van verschillende studies (van jazz&pop tot fine art) als docenten en medewerkers van de onderwijsorganisatie aanwezig. Dit zorgde voor een fijne mix van belevingswerelden en kennis over contexten binnen ArtEZ. Tijdens de workshop bespraken Claire en Lisa met de deelnemers het belang en de inhoud van community guidelines aan de hand van voorbeelden uit hun eigen praktijk. Vervolgens begeleidden ze de workshopdeelnemers bij het opstellen van community guidelines die binnen de school gebruikt kunnen worden. Hierbij konden de deelnemers gebruik maken van twee verschillende frameworks: uitgaan van het oplossen van een probleem of het toewerken naar een doel.

Een groot flipovervel ligt op een perzisch tapijt. Erop liggen verschillende fidget toys en pennen. Op de achtergrond een paar post-its in geel en roze.

Gebruik de ruimte op jouw manier
Het was mooi om te zien hoe gemotiveerd en geïnteresseerd de deelnemers waren. Om de wijsheid uit de groep te kunnen benutten, gebruikten we veel vragen ter reflectie. Deelnemers kregen de gelegenheid om hier zelf of in een groepje over na te denken. De antwoorden die na deze reflectiemomenten klonken, toonden een diepgaande interesse in en bewustzijn van de materie waarmee we werkten. Bovendien was iedereen vrij de ruimte te gebruiken op een manier die goed voelde op dat moment. Wil je graag schrijven in plaats van praten? Niet zitten maar liggen? Even niet meedoen met een grondingsoefening? Tekenen terwijl je luistert? Friemelen met één van de meegebrachte fidget toys? Of juist stil zitten op een stoel? Het was allemaal oké. Het was mooi om te ervaren dat iedereen de ruimte ook echt op zijn, haar of diens eigen manier benutte.

Nieuwe vaardigheid
De belangrijkste boodschap die we de deelnemers mee hebben gegeven, is dat community guidelines eigenlijk nooit af zijn: er kunnen steeds weer nieuwe dingen aan toegevoegd worden en bestaande guidelines kunnen worden aangepast of zelfs weggelaten als je merkt dat deze de groep niet meer dienen. Het opstellen en implementeren van community guidelines vraagt om een initiële tijdsinvestering, maar kan op de lange termijn een heleboel gedoe en conflict voorkomen. Deze workshop diende als een oefening in het opstellen en aanpassen van community guidelines. De frameworks waarmee de deelnemers werkten, konden mee naar huis worden genomen. Deze nieuw opgedane vaardigheid kunnen de deelnemers dus blijven toepassen: binnen én buiten de school.

Deelnemer takeaways
Een paar takeaways van de workshop die de deelnemers noemden toen we de workshop samen afsloten:

“Slow is fast, community takes t i m e”

“Conflict is needed to grow and learn”

“It’s important that the affected people shouldn’t always have to speak up, that’s why we need guidelines!”

“Say your expectations out loud”

“Change begins with yourself”

“Talking about it can already be a good first step”

“Start small or you’ll probably never start”

Benieuwd wat een workshop community guidelines voor jouw organisatie kan betekenen? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek via hallo@studiostoofpot.nl. Alvast goed om te weten: we verzorgen workshops in het Nederlands en Engels.